رژیم غذایی پرچرب با تاثیر بر یکی از اجزای ایمنی روده با مقاومت به انسولین ارتباط دارد

13 اوت 2019 - محققان دریافتند که چگونه رژیم غذایی ما می تواند سیستم ایمنی روده را تضعیف کرده و منجر به دیابت شود. یک تحقیق جدید تأیید کرد که در طی چاقی، سیستم ایمنی بدن ما غالبا به اجزای باکتریایی که از طریق روده "نشت می کنند" پاسخ داده و باعث التهاب می شود. به نوبه خود، این التهاب می تواند مقاومت به انسولین را سبب شود، که افراد را مستعد ابتلا به دیابت می کند.

در تحقیقات جدیدی که درNature Communications منتشر گردید، دکتر Dan Winer، دانشمند مؤسسه تحقیقات بیمارستان عمومی تورنتو و گروه آسیب شناسی شبکه ی بهداشت دانشگاه (UHN) و تیمش از بیمارستان سنت مایکل، نشان دادند که چگونه رژیم غذایی پر چرب بر یکی از اجزای سیستم ایمنی روده به نام سلول هایB ، به ویژه آنهایی که پروتئینی بنام IgA تولید می کنند، تأثیر می گذارد.

هلن لاک، نویسنده اصلی این مقاله گفت: ما کشف کردیم که در هنگام چاقی، میزان یک نوع از سلولهای B، که آنتی بادی IgA را تولید می کنند، در روده کاهش می یابد.

 آنتی بادی IgA، به طور طبیعی توسط بدن ما تولید می شود و برای تنظیم باکتری هایی که در روده ما زندگی می کنند، بسیار مهم است. IgA به عنوان یک مکانیسم دفاعی عمل می کند و به خنثی کردن باکتری های خطرناک بالقوه که از تغییرات محیط استفاده می کنند،- مانند زمانی که ما یک رژیم غذایی نامتعادل یا یک رژیم غذایی چرب مصرف می کنیم-، کمک می کند.

محققان در آزمایشات خود همچنین مشاهده کردند که کنترل قند خون مدلهای پیش بالینی که دچار نقص IgA هستند( فاقد IgA محافظ هستند)، هنگام تغذیه با رژیم غذایی پر چرب، بدتر می شود. همچنین، پیوند باکتری های روده ای از این مدل های پیش بالینی که با کمبود IgA مواجه هستند،به مدل هایی که هیچ باکتری روده ای نداشتند، سبب کمبود IgA و افزایش قند خون در گروه دوم شد، این موضوع نشان می دهد که IgA می تواند مقدار باکتری های مضر را در روده در طی چاقی ناشی از رژیم غذایی، تنظیم کند.

این تیم با همکاری یک تیم تحقیقاتی جراحی باریاتریک در UHN به سرپرستی دکتر یوهان آلارد و دکتر هربرت گایزانو، متوجه ی افزایش سطح IgA در مدفوع بیماران بلافاصله پس از جراحی باریاتریک شدند، این شواهد از اهمیت IgA و سیستم ایمنی روده در انسانهای چاق حمایت می کند.

به طور کلی، این تحقیق ارتباط قوی بین رژیم های غذایی پرچرب، چاقی و عدم وجود IgA روده ای در تقویت التهاب و مقاومت به انسولین را برجسته نمود. آگاهی از اینکه این کلاس از آنتی بادی ها، باکتری های بیماری زا را تنظیم می کنند، و از فرد در مقابل "روده ی نشت کننده" و عوارض دیگر چاقی محافظت می کنند، ابزاری قدرتمند در مبارزه با دیابت ارائه می دهد.

دکتر Winer گفت: اگر ما بتوانیم این نوع از سلول های B تولید کننده ی IgA، یا محصولات آنها را تقویت کنیم، ممکن است بتوانیم نوع باکتری های موجود در روده را کنترل کنیم. به ویژه باکتری هایی که بیشتر با التهاب و در نهایت مقاومت به انسولین مرتبط هستند. با پیشرفت این تحقیق می توان اطلاعات جدیدی بدست آورد که پایه ای برای کشف بیومارکرهای جدید ایمنی روده یا ابداع روشهای درمانی جدید برای چاقی و عوارض آن، مانند مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 شود.

منبع:

Nature Communications, 2019; 10 (1) DOI: 10.1038/s41467-019-11370-y

www.sciencedaily.com/releases/2019/08/190813080206.htm